Контролът при периодичните технически прегледи на автомобилите да се затегне, предвиждат промени в Наредба № Н-32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, качена за обществено обсъждане.
С предложените разпоредби се предвижда производителят на автомобили или упълномощен от него представител да предоставя техническата информация на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, а агенцията да предоставя на контролно-техническите пунктове достъп до нея чрез информационната система.
Предвидени са и съответните преходни периоди за разработване на системи за предоставяне на техническата информация от страна на производителя. Предвижда се срокът да е 9 месеца след обнародването на наредбата в „Държавен вестник“ по отношение на пътни превозни средство - ППС, регистрирани или пуснати в употреба в периода от 20 май 2018 г. до изтичане на 6 месеца от датата на обнародване на наредбата в „Държавен вестник“.
В програмата като мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт е предвидено подобряване и актуализиране на националното законодателство, свързано с качеството и контрола на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, по време на които се проверяват емисии от отработили газове.
Затова с промените в наредбата се създават условия за автоматично предаване по електронен път към информационната система на данните, получени от средствата за измерване (газоанализатор, димомер и стенд за измерване на спирачните сили на ППС) при извършените по време на прегледа измервания. За реализирането на тази мярка е предвидено лицата, пуснали на пазара и/или в действие средствата за измерване да разработят софтуер за тази цел.
С посочените допълнения ще се подобри качеството на извършваните в контролно-техническите пунктове прегледи и ще се ограничи възможността за нерегламентирана операторска намеса при извършването на прегледите, пише в мотивите към проекта.
Затяга се контролът върху устройствата за ограничаване на скоростта на тежкотоварните камиони, като нефункционирането на устройството да се класифицира като опасна техническа неизправност и съответното ППС да не се допуска за движение по пътищата. В аргументите си вносителите посочват, че данните от пътно-транспортните произшествия показват, че голяма част от тях се дължат на превишаване на допустимата скорост от водачите на моторни превозни средства.
Товарните автомобили от категории N2 и N3 и автобусите от категории М2 и М3 се оборудват с устройства за ограничаване на скоростта, с които максималната им скорост на движение се ограничава съответно на 90 km/h и 100 km/h. Изправността на устройствата за ограничаване на скоростта на товарните автомобили и автобусите се проверява по време на периодичните прегледи за проверка на техническата им изправност.