Нов екостандарт, валиден за целия Европейски съюз, ще оскъпи бензиновите и дизеловите коли и ще ги изпрати в миналото далеч преди вече официално посочената им за прощална 2035 г. Това коментираха експерти в бранша на вноса на нови автомобили, пише Телеграф бг.
Замърсяване
В четвъртък Европейската комисия представи официално стандарта Евро 7 за новопроизведените моторни превозни средства, с който се цели допълнително намаляване на замърсяването на въздуха.
Предвижда се новите правила да влязат в сила от 2025 г. за леките автомобили, а от 2027 г. - и за камионите и автобусите.
Стандартът изисква по-ниски вредни емисии от най-високия настоящ - Евро 6, и въвежда ограничения и за прашните емисии от спирачните накладки и гумите на превозните средства.
Цена
Евро 7 ще важи за всички новопроизведени превозни средства, независимо какво гориво използват. С въвеждането на тези правила се очаква намаляване с 35 на сто на замърсяването от леките автомобили и с 56 на сто от автобусите и камионите.
Предвижда се новите правила да оскъпят автомобилите с до 150 евро, а камионите - с около 2600 евро. Според ЕК обаче всяко евро, изхарчено за новия стандарт, ще доведе до спестяването на 5 евро от разходите за здравеопазване и защита на околната среда.
Ефект
„Въпросът с Евро 7 не е толкова как ще се отрази на цените на новите бензинови и дизелови автомобили, при положение че техният край е вече посочен - 2035 г. спират да се произвеждат.
Въпросът е дали компаниите няма просто да преосмислят необходимостта да инвестират в технологии, които да покрият Евро 7, или просто ще прекратят по-рано производството им и ще се насочат изцяло към е-автомобили“, коментира Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на производителите на автомобили.
Според Костадинов „Ягуар“ и „Опел“ вече са обявили, че спират производството на бензинови и дизелови коли съответно през 2025/2028 г.
„Със сигурност няма да са единствените. Заедно с тавана на въглеродни емисии, който ЕС налага (б.р. - 55% намаляване на CO2 eмисиите от автомобили до 2030 г.), този стандарт просто ще ускори края на тези коли“, добави Костадинов.
По данни на асоциацията през тази година делът на електрическите автомобили в общия брой продадени нови автомобили у нас е 3%.
Коментари
Орлин
12.11.2022 8:41ЛиБеРасТ
12.11.2022 9:07Шморца
12.11.2022 9:16Стара Американска ракета
12.11.2022 9:42Някой си
12.11.2022 11:39Иван
12.11.2022 14:20Зайко Байко знайко
12.11.2022 17:08Бат Саро
13.11.2022 13:16Коко
13.11.2022 21:13Shano
13.11.2022 21:39Иван е тъпанар
15.11.2022 2:08Влос
16.11.2022 0:05Влос
16.11.2022 0:07Гошо
16.11.2022 8:28