Не повтаряйте глупости: Седем груби грешки при смяната на гуми

https://auto.blitz.bg/novini/ne-povtaryayte-gluposti-sedem-grubi-greshki-pri-smyanata-na-gumi Auto.blitz.bg
Не повтаряйте глупости: Седем груби грешки при смяната на гуми

Да се скача на балон, да се забрави да се напомпят гумите, да се обърка посоката на грайфера, да се смажат гумите с литол - почти всеки знае, че така не се прави. 

Но знаят ли това онези, които ще ви сменят гумите в безименното гаражче, в което вие сте отишли след края на работния ден?

Износени и дефектни гуми 

След дълго съхраняване проверете всяка една от гумите и нейната цялост. Ако вие сте съхранявали гумите на джанти, за проблем може да ви подскаже нанометъра: внимателно огледайте гумата, в която налягането се е оказало по-малко, отколкото в другите. Възможно е да намерите в протектора ръждив пирон или видия, които не сте забелязали по-рано. Няма да е излишно и да се огледат бортовете на гумата, в слчуай че са се повредили от небрежен демонтаж. 

Също така проверете грайфера на гумата за износвания, той трябва да е равномерен. Износените странични части на гумата говорят за това, че шофирате с недостатъчно напомпани гуми, износване в центъра - напротив, твърде напомпани. 

Също така проверете дълбочината на грайфера. През зимата тя не трябва да бъде по-малка от 4 милиметра.

Корозия и повреди на джантите 

Преди да монтирате гумите на комплекта стари джанти, трябва да оцените състоянието на самите джанти. Поставянето на гума върху корозирала част от джантата може да доведе до нарушаване на херметичността и до необходимостта гумата постоянно да бъде припомпвана. 

 

При монтаж такива джанти трябва да се изшлайфат до чист метал, а след това да се грундират и боядисат. Това може да го направите и сами, но е по-добре да се обърнете към гумаджийницата. 

Припомняме: грунтовете и боите за стоманените джанти не са подходящи за алуминиевите. 

Също така е хубаво добре да измиете джантите, за да не повлияе на балансирането налепилата се мръсотия. За целта използвайте специално оборудване, коетое налично в гумаджийниците. Джантите се измиват с вода с пластмасови гранули. 

Монтаж "на сухо"

При монтаж на гумите върху джантите трябва да се използва съответната за целта паста, за да прилепне добре борд на гумата по борда на джантата. 

В никакъв случай не използвайте консистентни смазки за целта от вида на "литол" или моторни масла - едните и другите разяждат гумата. 

В краен случай използвайте сапунен разтвор. 

Монтажът на гумите изисква определени навици и оборудване, а при липсата им е по-добре да се доверите на професионалните центрове за гуми. На тях тези тънкости не трябва да им се обясняват. Но все пак, ако животът ви принуди да си сменяте сами гумите, то трябва да разполагате с поне две щанги. 

Особености на рисунката на протектора 

За да може сцеплението на пътя да е оптимално, конструкторите са измислили посока на рисунката на протектора. Така гумата най-ефективно работи при движение напред. Да не се допускат грешки при монтажа помага поставянето на стрелки на бордовете на гумите в посоката на въртене. 

При асиметрична рисунка на протектора производителят на гуми посочва страната, към която гумата трябва да бъде обърната при монтаж - outside или inside.

Неправилното монтиране на гумите съществено влошава управляемостта на автомобила, устойчивостта му на пътя, увеличава възможността за буксуване. Затова се убедете, че посоката на рисунката на грайфера е правилна. 

Налягане в гумите 

Налягането в гумите е не по-малко важно от налягането в организма на човека. Както високото, така и ниското налягане влия върху "самочувствието" и възможността на гумата да функционира на 100%. 

Обикновено при съхранение налягането в гумите пада. Не забравяйте да напомпате гумите преди да тръгнете на път. 

В случай, че не помните какво трябва да е налягането в гумите, може да си припомните тази информация от лепенката, която е някъде из вашия автомобил - обикновено се слага на колонката на шофьорската врата. 

Баланс 

Качественият баланс на гумата може да се направи само в център за гуми, на специален стенд. Там ще подберат и сложат необходимите тежести, като маса и тегло. 

Разбалансираната гума води не само до нарушаване плавното движение на автомобила, но и до по-бързо износване на гумата и влошаване на безопасността на пътя. 

Грешка е да се смята, че при внимателно шофиране и преминаване през препятствия може да се икономиса от баланса на гумите. Малцина знаят, че освен износването на шината, се променя всяка нейна част. 

 

 

Това се случва, защото гумената смес не е еднородна. Не случайно на гумите се нанася отметка в най-леката ѝ част, която при монтаж съвпада с тежестта.

В процеса на движение гумата се изтърква и вътрешното разпределение на теглото се променя. Колкото по-висока е скоростта, толкова повече се проявява дисбаланса. 

Гумите на известните високотехнологични производители имат по-малка склонност към разбалансиране. 

До нарушаване на баланса може да доведе и баналната загуба на тежестите по джантата. Затова проверявайте гумите си редовно и ги балансирайте. Процедурата е евтина, а ползите са очевидни. 

Затягане на болтовете или гайките на джантата 

При затягането на болтовете на джантата използвайте динамометричен ключ. В гумаждийниците използват специални въздушни пистолети за целта. Усилието на затягането, по правило, е 115 Н∙м, ако не е посочено друго в инструкциите.

Да се скача върху ключа или да се подсилва затягането с някакъв вид лост категорично не се препоръчва. Може да се скъса резбата. А също така може толкова да затегнете болта или гайката, че по-късно да не може да ги отвиете с подръчни средства. 

Също така не спазвайте болтовете или гайките с цел по-лесното им сваляне в бъдеще. Това може да доведе до саморазвиване и загуба на колелото по време на движение. 

Горещи

Коментирай
2 Коментара
:-)
преди 4 години

Заподозрях, че е превод, а думата "литол" въобще издаде руския източник.

Откажи
Прецакан
преди 4 години

Думата шина (гума на руски) също. А меренето на налягането с "нанометър" показва високото ниво на технологиите при проверката на превода ;-)

Откажи