Ако имате заделени пари, те трябва да работят за вас. Инвестициите на пазарите не са за всеки, но с лихвите по депозитите, които са под половин процент годишно, стойността им намалява заради инфлацията.
Но ако ги бяхте "инвестирали" в любимия си класически хеч преди пет години, днес можеше да сте ги удвоили, пише AutoExpress, цитирано от money.bg.
Пазарът на мощни автомобили от 80-те и 90-те години в момента е горещ и добра възвращаемост носят не екзотичните суперколи, а хечбеците, роудстърите и перформанс седаните: коли, които бяха популярни по пътищата на Западна Европа съвсем скоро.
Hagerty, която прави застраховки на класически автомобили и след цените им, отбелязва скорошното поскъпване на някога сравнително скромни машини. Renault 5 GT Turbo през 2015 г. струваше £10 хил. на Острова — ако състоянието ѝ е без забележка.
Днес подобен модел се продава срещу £24,6 хил. Peugeot 205 GTi се изкачва от £10,4 хил. до £27 хил. за същия период. Volkswagen Golf GTI Mk1 удвоява цената си от £14,2 хил. на £28,1 хил.
За поскъпването има няколко причини, според експерти. Първата е носталгията сред ентусиастите, които вече имат къща, гараж и достатъчно свободни пари.
"Хората, които бяха млади през 80-те и 90-те години, сега са в 50-те си години и искат да притежават колата, които са искали — за която са мечтали — толкова", казва Уейн Лампорт, който притежава Stone Cold Classics. "В продължение на 20 години са карали скучни коли и сега искат нещо вълнуващо".
Макар че са произвеждани в стотици хиляди или дори милиони бройки, бързите хечбеци от 90-те вече са рядкост, защото се смяташе, че нямат стойност — особено с бързото покачване на цените на застраховките в Западна Европа. "Тези GTI се смятаха за боклук за £500 и бяха изхвърлени".
Уейн посочва още, че френските модели като 205 GTi поскъпват по-бързо отколкото Golf от същата ера, защото Peugeot не са били произвеждани толкова качествено — което ги прави по-рядко днес. "Намирането на читава 205 GTi бе сложно през 90-те — какво остава 20 години по-късно".
Ако искате да инвестирате във Volkswagen Golf GTI вместо в акции на компанията, какво трябва да имате предвид? Петте правила, според Лампорт, са, че автомобилът трябва да е бил желан като нов, да имал възможно най-малко собственици, да има детайлна история, да е на малко километри и да е държан в гараж.
Изброените модели вече са скъпи, но според него следващият хит ще бъде Audi TT. "Преди няколко месеца те струваха по две хиляди, а сега по 3-4-5 хиляди паунда", казва той. Друг модел, който поскъпва бързо, е BMW E46 M3.