Най-важните правила, които шофьорите винаги трябва да спазват

https://auto.blitz.bg/novini/nai-vaznite-pravila-koito-sofyorite-vinagi-tryabva-da-spazvat Auto.blitz.bg
Най-важните правила, които шофьорите винаги трябва да спазват

По улиците в градовете и пътищата в страната има все повече автомобили, което означава натоварено движение, аварийни ситуации и така нататък. Много нарушения се случват неволно, а някои умишлено или поради незнание, пише money.bg.

Затова никога не е излишно да си припомним или да научим някои правила за доброто шофиране, което ще ни гарантира безопасно пътуване за нас, нашите спътници и другите участници в движението. 

Да започнем с това: Направете мини тест, докато шофирате колата си по улиците на голям град с интензивен трафик: ако постоянно ви пречат другите автомобили, значи правите нещо нередно. Вземете си поука.

Правилната позиция на водача предполага не само комфорт и удобство за шофьора, но и компетентно шофиране. Поставете протегната ръка върху горната част на кормилото, като китката докосва волана, докато лопатките на гърба са притиснати към седалката. Сега хванете волана с две ръце в позицията три без петнадесет. Ръцете ще бъдат леко свити в лактите.

Времената, когато шофьорите бяха почти полегнали зад волана, едва посягайки към него с абсолютно протегнатите си прави ръце, копиращи състезатели, останаха в миналото. Днес е прието облегалката да се поставя почти вертикално.

Когато натиснете педала на съединителя, левият крак трябва да е почти изцяло изпънат. Петата на десния крак трябва да лежи на пода при педала на спирачния педал. Когато подавате газ, просто трябва да завъртите горната част на крака си надясно, без да повдигате петата си от пода. Ако е необходимо, спиране - напротив, наляво. По този начин ще спестите частица секунда и те могат да бъдат решаващи. Преместването на крака от газта към спирачката във въздуха или по друг начин е загуба на време.

Водачът, прехвърляйки волана от ръка на ръка, никога няма да може да определи точно в какво положение са предните колела, дали са обърнати наляво или надясно или стоят прави. А трябва да знае това.

Воланът се завърта с две ръце, без да променя позицията си върху него до пресичане. Ръката отдолу прави захват за горната част на волана и въртенето на волана продължава, докато спре. Така че, когато завъртате наляво, дясната ръка винаги остава на волана в първоначалното му положение, тоест съответстващо на положението "три часа", когато колелата са изправени. 

Но какво да се направи при плъзгане на колата? Отговорът е прост: не чакайте отговор от колата, тоест предвиждайте събитията. За целта воланът трябва да се завърти възможно най-бързо в посока на плъзгане и веднага да се върне в първоначалното си положение. Повторете това няколко пъти, като всеки път намалявате ъгъла на въртене на колелото.

Шофирайте плавно и нежно. Не насилвайте колелата да губят сцепление с резки движения. Ако колата е послушна, тогава тя трябва да се управлява плавно и нежно и само когато излезе от контрол, воланът трябва да се задейства рязко и бързо.

На автомобил без ABS кормилното управление е изключено по време на аварийно спиране. Това ще накара колата да се върти около оста си, но няма да промени посоката на колата.

Как да научите как да спирате правилно? Разумно е да започнете с изпълнение на техниката на прекъсващо спиране. Десният крак ще свикне да изпълнява командата "забавяне - освобождаване - забавяне" на ниво "мускулна памет", заобикаляйки съзнанието.

С педала на спирачката трябва да се борави много правилно, ако не и нежно. Внезапното натискане на педала на спирачката също влошава баланса на автомобила на пътя, драстично намалявайки стабилността, както и рязко освобождавайки спирачния педал.

Ако колата е оборудвана с ABS, при аварийни ситуации, напротив, просто трябва да ритате педала на спирачката с краката си.

Основното правило при нерегулирано кръстовище: "Водачът винаги трябва да се грижи за дясната страна". 

Много е важно да спазвате дистанция. Някой ще възрази: малко повече разстояние - и веднага някой ще се мушне пред вас! Гледайте на проблема спокойно, без излишни емоции. Нищо лошо няма да се случи - дори някой да е "влязъл", можете да забавите, за да възстановите безопасно разстояние. Запомнете: придвижвайки се близо до някого, вие се лишавате от видимост, от способността да извършвате маневра за заобикаляне или аварийно спиране. Малкото разстояние до превозното средство отпред ви лишава от основното ви оръжие: време и пространство за предприемане на контрамерки.

Спирайте на светофар като плавно намалете скоростта 20-30 метра преди колата пред вас да спре и бавно се доближете до нея. Тази техника ще намали вероятността от сблъсък с кола, идваща отзад, тъй като иначе водачът й ще трябва да реагира предварително на вашето рязко спиране.

Способността умело да заобиколите кола, спряла пред вас, е предпоставка за компетентно градско шофиране. Навикът да не се движите близо до предната кола ще ви даде независимост от действията на другите участници в движението. Винаги трябва да се стремите към независимостта от обстоятелствата, когато шофирате.

Бързото шофиране в оживен град няма да донесе нищо друго освен стрес, допълнителни литри изгорен бензин, износени гуми и провокиране на инциденти. 

Погледите на водача към огледалата трябва да бъдат възможно най-кратки. По-добре два кратки погледа, отколкото един ненужно дълъг. Фокусирайки се върху огледалата за обратно виждане, водачът контролира ситуацията пред автомобила с периферно зрение. Това е абсолютно правилно и е особено важно при интензивен трафик, когато ситуацията се промени за части от секундата.

Маневриране при паркиране или в тесни пространства. Начинаещият шофьор получава голям стрес от факта, че маневрирането трябва да се извършва със скорост, значително по-ниска от тази, съответстваща на първата предавка и освободения педал за газта.

Нека водачът се научи да "играе" с педала на съединителя в такава ситуации. "Не позволявайте колата да спира", трябва да каже инструкторът в този момент, като помоли ученика отново да освободи плавно съединителя.

Изобщо не е необходимо да се добавя газ, тъй като автомобилът се движи и за да се поддържа това търкаляне, мощността на двигателя на празен ход ще бъде достатъчна. Ученикът трябва да почувства, чрез играта със сцеплението на съединителя, че може да кара колата по-бавно, отколкото шофира на първа предавка.

Когато правите завой в ограничено пространство, направете "подход", тоест, например, когато завивате наляво, не забравяйте първо да вземете малко надясно!

Тайната на превъзходните шофьорски умения е проста: ускорението, спирането, завоите, смяната на предавките и спиранията трябва да бъдат придружени от минимално движение (преразпределение) на теглото на автомобила. Плавност, плавност и пак плавност - това са трите кита на майсторството на водачите от най-висок клас.

Добрият шофьор не прави нито едно ненужно движение. Действията му са възможно най-плавни, дори ако се извършват при висока скорост. Той е в състояние точно да дозира и координира реакците си, за да прогнозира резултатите им.

Горещи

Коментирай