След като АВТОВАЗ се отказа от роторните двигатели, Mazda остана последният производител на автомобили в света, който работи върху развиването на този вид технология. Впрочем, след прекратяването на производството на купето RX-8 от моделната гама на марката колите с роторни двигатели изчезнаха.
Но в Mazda обаче продължили да работят над роторните двигатели. В мрежата се появиха многорбойни патенти, плъзнаха различни слухове, а след дебюта на великолепния концепт Mazda RX-Vision, всички съмнения в това, че японците скоро отново ще имат роторно купе, се изпариха. Да, сигурно става дума за много малко бройки и за много големи цени. Това не е важно.
Реалността обаче се оказа доста по-прозаична, отколкото RX-Vision, и разочароваща за всичките фенове на марката.
Mazda официално съобщи, че от 2020 година ще монтира в своите модели роторни двигатели от ново поколение. Но... става дума за електромобили, при които ДВГ ще изпълнява ролята на "удължител на пробега" на електромобилите. Но и това се оказа недостатъчно на японците, роторният двигател ще се храни не с бензин, а с втечнен газ, за да може дори при неговата работа колата да остане максимално екологична.
Например, при BMW i3 "удължителят" е сам по себе си бензинов двигател с малък обем. Въпросните двигатели започват да работят, когато батериите на практика са почти напълно разредени. Те не привеждат колата в движение, а работят в качеството на генератор, зареждайки батериите.
Първият си електромобил Mazda възнамерява да представи през 2020 година. Най-вероятно, това ще се случи по време на Олимпиадата в Токио: всичките японски производители подготвят нови екологични и технологични модели за това събитие.
Според утвърдената стратегия Sustainable Zoom-Zoom 2030, след 10 години Mazda изцяло ще се откаже от обикновените ДВГ. Около 95% от всичките произвеждани автомобили ще са хибриди с една или друга форма на електрифициране, останалите 5% ще са пълни електромобили.