Японската компания Mazda работи по създаването на нов роторен двигател. Mazda не е произвеждала автомобили с роторен двигател от 2012 г., когато последната бройка на RX-8 слезе от поточната линия.
В началото на тази година автомобилният производител представи първия автомобил от много години насам с роторен двигател, но като част от хибридна силова установка, кросоувърът MX-30 e-Skyactiv R-EV.
Сега вече има информация, че нов роторен двигател е в процес на разработка - това се доказва от патентни изображения, които порталът CarBuzz откри.
Роторният двигател, известен още като Ванкелов двигател, има както предимства, така и недостатъци, като последните накара автомобилните компании в един момент масово да се откажат от производството на автомобили с такъв агрегат.
Сред предимствата са компактните размери и мощност, а недостатъците са разходът на гориво, повишената токсичност на отработените газове и бързото износване.
Mazda, от друга страна, произвежда автомобили с роторен двигател по-дълго от другите - последният ѝ модел с такъв двигател бе спортният автомобил RX-8, спрян от производство преди повече от десет години.
Според нова информация, Mazda е подала шест патентни заявки за такъв двигател в Япония, като той е с двоен ротор. И, очевидно, това устройство не е предназначено за хибридна инсталация.
От това журналистите заключиха, че автомобилният производител работи върху нов нехибриден модел с роторен двигател и предположиха, че той може да бъде наследник на RX-8. Освен това, по-рано компанията заяви, че роторният двигател е част от наследството на Mazda и марката възнамерява да го запази.
За да върне роторния двигател в експлоатация, Mazda ще трябва да реши проблемите с горивната ефективност и токсичността на отработените газове.
На патентните изображения можете да видите изрезки и вдлъбнатини по външната повърхност на ротора - CarBuzz предполага, че това ще компенсира посочените недостатъци на Ванкеловия. По-широк и по-дълбок прорез в центъра на ротора и по-тесни вдлъбнатини по водещите и задните ръбове също служат за тази цел.
Гореспоменатата Mazda RX-8 бе оборудвана с 1.3-литров двусекционен роторен двигател, който дори по едно време бе признат за "Двигател на годината" в Япония.
Въпреки това, в началото на века се оказа, че силовият агрегат не може да бъде адаптиран към екологичния стандарт Евро-5, затова монтирането му в RX-8 бе прекратено.