Купуване нямат: Ето с колко санкциите оскъпиха колите в Русия

https://auto.blitz.bg/novini/kupuvane-nyamat-eto-s-kolko-sankciite-oskpixa-kolite-v-rusiya Auto.blitz.bg
Купуване нямат: Ето с колко санкциите оскъпиха колите в Русия

Сривът на рублата и спирането на доставките принудиха търговците спешно да пренапишат ценовите етикети на автомобилите. Сега дори за  най-евтините модели те искат почти два милиона рубли. В салоните свиват ръце: това не е границата. А търговците чакат празни халета - няма да има нито коли, нито купувачи. Как събитията могат да се развият по-нататък

По-зле от вчера

През изминалата година колите поскъпнаха с една трета. Пазарът беше засегнат от инфлация, покачване на цените на енергията и промени в условията на програмата за преференциални заеми за автомобили. Основният проблем обаче беше недостигът на чипове и други компоненти - по целия свят.

Сега дойде логистичният колапс. Заради ситуацията в Украйна и санкциите, Volkswagen, Audi, General Motors, Citroen, Mercedes-Benz, Skoda, Jaguar, Land Rover, Porsche, Peugeot, BMW спряха доставките. Volvo обяви спирането на производството и продажбите на автомобили в Русия.

Цените в салоните скочиха с още 30-50%. Самите търговци все още са объркани, мнозина дори премахнаха ценоразписите: те така или иначе трябва да бъдат пренаписани.

Това важи и за популярните модели от традиционно бюджетния сегмент. И така, още през декември - януари Kia Rio в основната конфигурация струваше по-малко от милион. Сега - още 700 хиляди.

"Имаше прибързано търсене в края на февруари, хората грабеха коли. Тези, които са в салона, са резервирани. Не се очакват нови доставки. Можете да закупите на старата цена само ако някой откаже поръчката", казаха от Московско автомобилно изложение Autoseal KIA".

Mars-Motors (официалният дилър на Hyundai) предлага най-бюджетния и популярен автомобил Huyndai Solaris (автоматичен в базата данни) за 1,7 милиона. Необходимо е да се вземе "точно сега", защото "не се знае какво ще стане утре."

„Последният Hyundai Creta беше продаден за 2,1 милиона“, каза мениджърът. През есента този модел струваше 1,2-1,3 милиона, до края на годината, като се вземат предвид дилърските "специални етапи" - един и половина.

Подобна е ситуацията и в "Аарон-Ауто" (официален дилър на Peugeot и Citroen). Препоръчителната цена на дребно на Peugeot 2008 с основно ръководство е 2,2 милиона, всъщност излиза повече от три.

AvtoVAZ може да разчита на ръст на търсенето. Въпреки това, както отбелязва Олег Зевакин, генерален директор на AvtoAssist, без вносни компоненти заводът е в състояние да произвежда само класическата Lada Niva. И в момента конвейерът е спрян.

"Няма опции със смяна на електронни части. За съжаление, в продължение на 30 години местната индустрия не се е научила да произвежда работещи полупроводници и чипове", казва Анна Бодрова, старши анализатор в Alpari IAC.

От 1 март цените за всички модели на Lada са се увеличили средно със 147 хиляди рубли (плюс 15,4%).

Такива скокове не е имало от десетилетия. Както се прогнозира на пазара, в близко бъдеще местните автомобили ще поскъпнат с поне една трета.

Търговците се страхуват, че много скоро няма да има какво да предложат на купувачите.

"Затова нямаме цел да продадем всичко. Напротив, трябва да забавим процеса, така че хората поне да дойдат, да видят", обясняват в Аарон-Авто.

Това, което е в складове или минава през митница, е максимум за месец и половина, - посочва Елена Сафонова, управляващ директор на отдела за работа с автокъщи и автопроизводители в Ренесанс Застраховане.

Андрей Терлюкевич, главен изпълнителен директор на групата компании АвтоСпецЦентр, отбелязва, че китайските и корейските автомобилни производители имат предимство: границата с Китай е отворена. Въпреки това, отказът на най-големите оператори на контейнерни превози да доставят стоки до Русия също може да ги засегне.

Търсенето обаче също ще падне: с повишаването на основната ставка на Централната банка заемите за автомобили, за които бяха половината от покупките, станаха недостъпни. Експертите като цяло прогнозират временен срив на пазара на заеми за автомобили - заемният капитал е твърде скъп.

"Търсенето на заеми за автомобили вече се е сринало. Малко вероятно е да има  желаещи да ги вземат при 20% плюс", казва Андрей Олховски, генерален директор на групата компании "Автодом".

Очакват се сериозни прекъсвания с резервните части, за някои марки са поскъпнали с 15%. Според Сергей Пиголкин, директор на CarClick.ru, трудности ще възникнат дори с преминаването на поддръжка при дилърите: има само няколко седмици наличност в складовете. Възможно е  Китай да се притече на помощ. Но собствениците на първокласни марки едва ли ще бъдат доволни от това.

„Някои европейски производители са затворили доставките за период от седем до десет дни – това е засега. Те не знаят на каква цена да доставят: обменният курс на рублата е абсолютно непредсказуем. Транзитът през Украйна е невъзможен. Латвия и Литва са въвели нови митнически формуляри, има пълна бъркотия.  Очевидно, след две-три седмици ще се сблъскаме с недостиг на компоненти“, потвърждава Данил Соловьов, съосновател на международната мрежа от автосервизи Fit Service.

Все още никой не говори за напускане на пазара. Говорим за спиране на доставките и фабриките. Според запознати решението все още не е взето в представителствата на премиум и масови марки. Дори китайските Geely и Chery си взеха почивка.

В бъдеще пазарът може да се преориентира към местни, корейски и китайски автомобили. Автомобилни производители от Индия, като Mahindra, също могат да влязат в Русия. Китайците със сигурност ще си увеличат дела.

"Много китайски марки официално потвърдиха, че остават на руския пазар и работят както обикновено. Освен това на фона на нарастването на продажбите през 2021 г. ще последват и други автомобилни производители от Китай, като Foton, BYD, Saik", прогнозира Сергей Власов, пазарен експерт "Банкавто".

„Ако европейците напуснат автомобилните заводи, които наскоро бяха построени в Русия, китайците с удоволствие ще ги вземат“, каза Алексей Макаров, директор по развитие на автокъщата в Нижегородец.

Компаниите, които сега изпитват проблеми с компонентите, все още се интересуват да останат на руския пазар, тъй като той е много вместим. С уреждането на геополитическия конфликт рублата ще се стабилизира и за марките ще стане ясно какво ще се случи с местното производство. Играчите разчитат на бързо възстановяване на доставките, макар и в по-малка степен. Ако имате нужда от нова кола, експертите препоръчват да не правите резки движения и да заемете изчаквателна позиция.

 

Горещи

Коментирай
2 Коментара
Бай Х..
преди 2 години

Ще минават на Тачанки,колите вече не са за тях,скоро и пари за хляб няма да имат !

Откажи
Ladiu
преди 2 години

Ватите да го гълтат и духат

Откажи