Не виждате толкова много дизелови двигатели по пътищата, откакто избухна скандалът с измамите на Volkswagen с емисиите, но те все още са там и хората, които ги обичат не се отказват от тях. Това отчасти се дължи на факта, че имат голям въртящ момент и че като цяло имат и по-добра икономия на гориво.
Но защо е така? Една от първите причини всъщност изобщо няма нищо общо с дизела. Много от тези автомобили имат по-добра икономия на гориво дори от повечето хибриди, като използват по-малки двигатели, които произвеждат по-малко мощност от по-големите двигатели, с които са свикнали например в САЩ.
Те обикновено произвеждат достатъчно въртящ момент за придвижване в по-гъсто населени квартали и криволичещи селски райони пътища с ниски ограничения на скоростта. Това не е нещо уникално за дизелите, тъй като задвижваните с бензин автомобили с двигатели с по-малък работен обем обикновено имат по-добра икономия на гориво от тези с по-голям работен обем.
Въпреки това, това не е просто идва от ходовия обем - дори когато вземете предвид работния обем на двигателя, автомобилите с дизелови двигатели като цяло имат по-добра икономия на гориво, пише "Ауто прес".
Защото само може би 35 процента от енергията, съдържаща се в бензина, се превръща в енергия, която движи колата напред, тази цифра нараства до около 45 процента за дизела. Не ви е нужна магистърска степен, за да разберете.
По принцип самото дизелово гориво съдържа повече енергия от сравнимо количество бензин, което означава, че трябва да използвате по-малко от него, за да извършите същото количество работа.
Но има и още нещо. Предимството на дизеловото гориво е и смазването, така че намалява триенето в двигателя и му помага да губи по-малко енергия.
Дизеловите двигатели работят при по-ниски обороти, което намалява количеството енергия, загубено за топлина. По-високото съотношение на компресия също помага.
Въпреки това, бензиновите двигатели също са изминали дълъг път през последните години. В миналото дизеловите двигатели имаха предимството да използват директно впръскване на гориво, но сега това е обичайно и за колите на бензин.
В резултат на това ДВГ могат да работят с по-високи коефициенти на сгъстяване и да намалят разхода на гориво гонейки дизелите.