Досега китайските производители на автомобили използваха гигантския вътрешен пазар, за да подхранват своя ускорен растеж. Със своите 25-28 милиона превозни средства годишно Китай е не само най-големият автомобилен пазар в света, но и важен източник на обем и растеж, пише в своя доклад експертът в автомобилната индустрия Фелипе Муньос от JATO Dynamics, пише Факти бг.
Първата фаза от разширяването на коли "Made in China" е завършена. Дойде време да се втурнат към световните пазари, далеч от вътрешните граници. Китайските автомобили станаха по-привлекателни, по-икономични и отговарят на по-високи стандарти за качество и безопасност. Сега те са готови да завладеят света, като имат много козове в ръката си.
На първо място, те могат да разчитат на силната подкрепа на китайското правителство. В същото време големият вътрешен пазар им позволява да поддържат достатъчно ниво на производство, за да намалят разходите. Освен това те изпреварват своите западни конкуренти в електрификацията на всяко ниво и във всеки сегмент.
От 1.1 милиона коли, произведени в Китай миналата година и продадени в чужбина, 355 000 са продадени в Латинска Америка, най-големият пазар извън Великата китайска стена. Европа е на второ място с 22% от задграничните продажби, следвана от Близкия изток с регистрирани 156 000 китайски коли. Но развиващите се страни и Русия ще представляват 58% от износа на автомобили на Китай през следващата година.
Китай обаче знае, че неговото глобално господство не е възможно без по-добро присъствие на развитите пазари, а именно Европа, САЩ, Япония и Корея. Последните две страни имат доста защитени пазари. САЩ все още имат геополитически и търговски проблеми с Китай, което прави Европа следващата цел за китайските автомобили.
Кой ще пострада? Появата на все повече и повече китайски автомобили в Европа може да зарадва потребителите, но ще бъде проблем за някои местни производители. Тези, които предлагат по-малко продукти и все още изостават в надпреварата за електрификация, са най-податливи на инвазията на китайците.
Fiat например е много уязвим. Той е силно зависим от вътрешния пазар (47% от продадените автомобили са регистрирани в Италия между януари и октомври 2022 г.). Гамата е много малка - само 4 модела, като единственият продаваем продукт е електрическата версия на Fiat-чето 500.
Ford е другата потенциална жертва. Марката току-що обяви излизане от B сегмента, който, макар и не толкова популярен, колкото в миналото, все още е важен източник на продажби. Focus вероятно ще остане единствената налична кола след изтеглянето на Mondeo. Puma и Kuga са популярни SUV, но нито един от тях не е напълно електрифициран.
Заплаха има и за някои японски марки. Mitsubishi, например, в момента предлага два модела в Европа и нито един не е напълно електрически. През първите 10 месеца на тази година марката е продала едва 43 000 бройки. Дори при Honda предлагането е доста ограничено (5 модела) и единствената електрическа Honda e ще се борят за оцеляване.
Какво е общото между тези марки? Всички те принадлежат към основния сегмент - един от най-конкурентните и най-малко печелившите в Европа. Те се опитват усилено да запазят пазарния си дял поради ограниченото предлагане. В резултат на това те ще бъдат първите, които ще усетят въздействието на китайската инвазия.