Какво може да се случи, ако карате със зимните гуми през лятото

https://auto.blitz.bg/novini/kakvo-moze-da-se-sluci-ako-karate-ss-zimnite-gumi-prez-lyatoto Auto.blitz.bg
Какво може да се случи, ако карате със зимните гуми през лятото

Напомняме ви защо спешно трябва да смените гумите за летни. Някои собственици на автомобили, които искат да спестят пари за закупуване на летни гуми, решават да "довършат" зимните гуми до последно - така или иначе, те няма да бъдат в добро състояние за следващата зима и изглежда, че са подходящи за лятото.

Според Закона за движение по пътищата (чл. 139, ал. 1, т. 4), движещите се по пътищата пътни превозни средства трябва да бъдат: (нова – ДВ, бр. 101 от 2016 год., в сила от 21.01.2017 год.) с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.

Това означава, че въпреки множеството дискусии и разногласия по въпроса има ли глоба за зимни гуми през лятото или за летни гуми през зимата, то съгласно хипотезата на закона, отговорът е не. Можете да бъдете санкционирани в размер на 50 лв. единствено ако карате с износени гуми.  

Най-често шофьорите правят това - шофирането със зимни гуми през лятото, когато дълбочината на протектора на зимните гуми е по-малка от 4,5 мм.

На първо място, това е опасно!

Обикновено зимните гуми са с намален скоростен индекс. През летният сезон трябва да се монтират гуми с повишен скоростен индекс, за да се върнете към допустимата разрешена максимална скорост. Пътуването пролетта и лятото с гуми, предназначени за температури под 7 °C и за зимни метеорологични условия, може да стане опасно и със сигурност не гарантира безопасността.

Нови летни гуми са изработени от специални по-твърди каучукови смеси, което осигурява по-малко деформиране на блоковете на профила им при контакт с пътя. Това позволява оптимално сцепление с пътната настилка при по-високи температура и намалява риска от увеличен спирачен път при ситуация, изискваща рязко спиране.

С идването на топлината и затопления асфалт, зимните гуми губят свойствата си, тъй като тяхната смес е предназначена за температури под нулата.

Следователно не може да се говори за нормално сцепление с пътната настилка. Освен това, това се отразява в адхезионните свойства както в странична, така и в надлъжна посока.

Факт е, че за производството на зимни гуми се използва по-мека каучукова смес, отколкото за летни гуми. При тежки натоварвания това създава ефекта на така нареченото "стъпване върху асфалт" на отделените блокове на протектора. И това е типично за зимните гуми.

С идването на топлия сезон "зимният" протектор омеква толкова много, че гумата буквално започва да се размазва по асфалта.

Поради това може да се почувствате, че спирачките не работят както трябва. Не е трудно да се отгатнат и последствията. Стабилността при завиване също става нестабилна и колата може да се отклони неочаквано.

Всесезонните гуми са компромис, който може да е перфектен за определени региони и малко използване на автомобила, но със сигурност не и за тези които пътуват по заснежени пътища и същите гуми използват, за да отидат на плаж през топлите летни дни. Преди да монтирате летните гуми проверете за напуквания, повреди и дълбочина на протектора.

Законът предвижда дълбочината на протектора е минимално 1.6мм, но повечето шофьори и производители не препоръчват гумата да се употребява под 3 мм. Най-добре е за състоянието на гумите да се посъветвате във вашия сервиз за гуми.

Бонус - смяна само на две гуми 

Честа практика на шофьорите е сезонно да сменят само две от гумите на автомобила си, въпреки препоръките от специалистите за подмяна на четирите гуми, тъй като разликата в размера, сцеплението и износването могат да повлияят негативно на управлението на колата.

Ако все пак решите да пренебрегнете този съвет, монтирайки само две зимни гуми на предната ос на колата, рискувате пълна загуба на контрол на автомобила, тъй като се увеличава сцеплението само отпред и резултатът е презавиване. Обратно, ако монтирате две зимни гуми само отзад ще се увеличи сцеплението отзад и причини обратния ефект на недозавиване.

Често пренебрегвано правило е честата проверка и поддържане на точното налягане в гумите в съответствие с препоръките на производителя на превозното средство. Имайте предвид, че когато гумите са напомпани с въздух, неговото налягане намалява с понижаване на температурата.

Автомобилните гуми, като всяко друго изделие, изработено от каучук, стареят. Именно затова на страничната им повърхност е нанесена маркировка, състояща се от 4 цифри – първите две означават поредната седмица от годината на производство, а останалите – последните 2 цифри от годината на производство – т.е. 0320, означава, че гумата е произведена през третата седмица на 2020 година.


 

 

Горещи

Коментирай