Американската компания "Дженерал мотърс" представи миналия вторник своя нов всъдеход GMC Yukon, той обаче изглежда твърде сходен с Chevrolet Tahoe, който бе показан преди няколко седмици.
Да, някои детайли изглеждат по различен начин, например, решетката и задните фарове. Но ако се види колата отстрани, то е почти невъзможно колата да бъде отличена от "Тахо".
Какъв е смисълът?
Двата джипа са построени на една и съща поточна линия в Тексас и ще получат едно и също оборудване.
Всъщност всеки модел наGMC много прилича на пикап или всъдеход, достъпен в дилър на Chevrolet.
Това предизвиква въпроси, които често се задават за марката GMC на General Motors.
Какъв смисъл има това?
По-лесно казано, GM печели повече пари от своите пикапи и всъдеходи, отколкото от аналозите на Chevrolet, защото клиентите на GMC са готови да харчат повече за тези транспортни средства.
Миналата година клиентите средно са платили около 8 500 долара повече за GMC Yukon, отколкото за Chevrolet Tahoe, според данни на компанията Cox Automotive. Купувачите са платили със 7 000 долара повече за пълноразмерните пикапи GMC Sierra, отколкото за Chevrolet Silverados.
Тези разлики в цената са обосновани от редица фактори, включително количеството и цената на опциите, които клиентът предпочита да добави. Като цяло купувачите на GMC, по правило, поръчват допълнително оборудване за своте пикапи доста по-често.
Марката GMC не е Мерседес-Бенц или BMW.
Това не е разкошна марка и във всеки традиционен смисъл. В течение на над столетие тя не е била нищо повече от марка за пикапки и камиони, но това придава на GMC определена аура.
"GMC доста успешно се продава като здрава, по-премиум марка спрямо Chevy", - казва Тимъти Флеминг, шеф на отдела за прогнозиране в Cox Automotive.
Това помага също за това, GMC да е чисто товарен и всъдеходен бранд във време, в което пазарът силно се насочва към леките автомобили, добавя Флеминг.
Историята на камионите на GMC се корени в началото на по-миналия век, когато Уилям Дюрант току що бил основал своята компания General Motors (GM).
Дюрант основал компанията през 1908 година в качеството на холдинг с партньора Чарлз Стюард Мот.
По онова време "Дженерал Мотърс" вече била купила няколко относително неголеми производителя на автомобили, включително "Бюик", "Олдсмобил" и "Оуклънд".
Интересно е, че Дюрант се отнасял доста скептично към автомобилите. чувствайки, че неприятният мирис на изгорял бензин заедно със силния шум на двигателя ги прави до такава степен опасни, че Дюрант забранил на дъщеря си да се вози в един от тях.
Към 1900 година общественият протест относно слабото държавно регулиране на бензиновите безконни екипажи бил значителен. Дюрант решил да се възползва от това и видял в това възможност да създаде компания, която би могла да подобри безопасността на този нов клас превози.
В автомобилите на Дюрант като цяло нищо ново не е имало, та това е била марка за камиони. По този начин, Дюрант купил два производителя, Rapid Motor Vehicle и Reliance Motor Car, а след това още няколко производителя на камиони.
През 1911 година всичките те били обединени в компанията General Motors Truck Company, съкратено просто GMC с маркетингова цел.
През 1918 година част от компанията е станал и Chevrolet, след това GM започната да продава камионите си и под бранда Chevrolet.
През по-голямата част от времето това на практика били едни и същи камиони с малки козметични промени.
Работата над разликите продължава
В последните години GM е направила повече, за да диференцира своите модели GMC от Chevrolet.
Повечето хора, вероятно, не могат да видят, че GMC Terrain като цяло е същият под капака, както е Chevrolet Equinox. Те обаче въобще не си приличат.
GM също направи някои функции достъпни само за продуктите на GMC. Такава е опцията за креват от въглеродни влъкна в пикапа GMC Sierra.
Това не може да получите, както и MultiPro -задна врата, която може да стане на малка масичка, в Chevrolet Silverado.
Новият Yukon също предлага няколко "ексклузивни екстри" на GMC, недостъпни при Chevrolet Tahoe, като електронен диференциал с ограничено приплъзване, който помага на колелата да получат по-добра тяга в условията на офроуд.
Марката Denali ще повиши цената
Единствената голяма иновация, която помага за увеличаването на доходите на GMC, е марката Denali.
Кръстена в чест на най-високата планина в Северна Америка, наричана още Маунт Макинли, марката Denali за първи път се появи на върха на моделната гама на GMC Yukons в края на 90-те години на миналия век.
Клиентите бързо приеха името
Днес 60% от всичките продадени Yukons са Denalis, а цената на марката превишава 70 000 долара.
Това е, най-малко, с 20 000 долара повече, отколкото най-евтините "Юкон"-и.
GMC Yukon Denali доста прилича на тясно свързания с GM Cadillac Escalade, но той привлича друг тип клиенти, казва Флеминг.
"Става дума за една по-сдържана визия. Това си остава премиум марка, но не толкова ярка, колкото Кадилак", казва той.
Перспективен бизнес
Моделите на GMC във версията Denali, включително в малкия Terrain Denali и по-големия кросоувър Acadia Denali, съставляват почти една трета от всичките продадени пикапи и всъдеходи на GMC.
Те се продават на средна цена от 56 000 долара, казва Дънкан Алдред, вицепрезидент на GM по продажбите на Buick и GMC.
Тази средна цена е по-голяма, отколкото средната цена на всяка кола от най-добрите немски марки за разкошни автомобили, хвали се Алдред.
И марката Denali GMC е продала миналата година повече бройки, отколкото много от неголемите групи разкошни автомобили, като Lincoln или Volvo.
"Затова, когато вие получавате такъв обем с цена, която надвишава всичко, което ние смятаме за луксозна марка, вие можете да видите, че това е доста успешна и много важна част за нашия бизнес", каза Алдред.
В новия "Юкон" дизайнерите са дали на Denali интериор, който изцяло се отличава от този на останалите "Юкон"-и.
Той не само, че предлага различни цветове и дървено покритие, но таблото за приборите и другите повърхности имат друга форма.
Този нов Yukon GMC, включително версията Denali, ще започне да се продава през лятото. GM засега не назовава цени на нито един от моделите.
Има и доста нелоша алтернатива. GMC наскоро представи алтернатива на Denali за онези, които искат здрав автомобил с хубаво всъдеходен вид.
Моделите на GMC AT4, в момента достъпни като пикапа Sierra и големия кросоувър Acadia, имат отличителни решетки, по-здрави гуми и уникални предни конструкции, конструирани за преодоляването на препятствия извън пътя.
GMC също представи версията AT4 на новия Yukon. Текущите модели AT4 на GMC са примерно с около 4000 долара по-евтино, отколкото Denalis, което дава на купувачите по-евтин начин да получат отличен външен вид на пикап.
Това е добър начин за GMC да примами клиентите от други автомобилни производители, казва Алдред, включително и онези, които не биха купили дрг продукт на GM.
"Причината, поради която ние се стараем да създадем силни брандове, е тази, че колите трябва да са индивидуално различни, за да привличат различни хора", казва Дънкан. Алдред.
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни материали за всеки!