През 2006 г. един мечтател се осмелява да полети в бъдещето. През 2011 г. той вече е разработил ето такъв автомобил, а съвсем скоро по улиците на Загреб ще се движат безпилотни споделени таксита.
Той е хърватинът Мате Римац, често сравняван с Илън Мъск. Изобретател и иноватор, възходът му започва от семейния гараж. Едва 19-годишен осъществява първия си проект, слагайки електрически двигател на стар бензинов автомобил.
С него печели рекорд на Гинес и признание от Международната автомобилна федерация. През 2009 г. основава собствена компания, а две години по-късно създава най-бързата електрическа кола в света.
Само за десет години от стартъп израства до компания със смели идеи. Това лято Мате Римац посрещна край Загреб председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен и вдигна завесата за поредния си проект.
"Често ме питат кога ще направя нещо различно от скъпи коли, които хърватите да могат да купуват. Вярваме, че решението не е в производството на евтини коли. "Робо такси" ще покаже, че е за всеки джоб и всеки ще може да го използва", заяви Мате Римац, основател на автомобилна компания.
Проектът на бъдещето, в който колите не са нечие притежание, а се споделят, предстои да бъде официално представен.
"Нашият фокус е върху премиум услуга, но за всеки. "Това не е обикновено такси. Става дума за кола без шофьор, която може да бъде наета. Цялостна услуга, в която е включен не само автомобилът, но и цялата инфраструктура - обслужване, почистване, информация", заяви Марта Лонгин, ръководител "Маркетинг и комуникации" в компанията на Римац
Първите тестове по улиците на хърватската столица се очаква да бъдат направени през 2024 г.
"Пилотният проект ще бъде изпълнен в Загреб, главно защото това е домът ни. Но вече имаме договори и с други градове", заяви Марта Лонгин.
По проекта ще бъдат отпуснати 200 милиона евро от националния план за възстановяване на Хърватия, чийто пакет от 6,3 милиарда евро получи одобрение от Европейската комисия.
"Проектът Роботакси е основно с наши инвестиции, защото е мащабен. Но той беше припознат на европейско ниво като стратегически проект, защото може да направи индустрията по-устойчива в условия на кризи, каквато преживяхме през 2020-та. Затова получихме и европейско финансиране", заяви Марта Лонгин.
Електрическите роботаксита отговарят напълно на целите на европейския "зелен" план за въглеродна неутралност и дигитализация
Но Мате Римац не спира дотук. В процес на изграждане е комплекс, разположен върху 200 хил. квадратни метра. Освен производствена и административна част, там ще има тестова писта, спортен център, музей и дори мини ферма. И, разбира се, интелигентни системи за сградите и цялата инфраструктура.