ЕС ще решава кога да ви удря спирачките на автомобила

https://auto.blitz.bg/novini/es-shhe-resava-koga-da-vi-udrya-spirackite-na-avtomobila Auto.blitz.bg
ЕС ще решава кога да ви удря спирачките на автомобила

Вероятно вече сте чували или чели за системите за безопасност ADAS - набор от електронни устройства, вградени в автомобилите за подобряване на тяхната безопасност. Някои от тях - като асистент за поддържане на лентата, сензори за паркиране, система за следене на налягането в гумите или сензор за мъртва зона, се използват от дълго време, а други тепърва ще навлизат в употреба, пише аутомедия бг.

Има и така наречената система ISA или Intelligent Speed ​​​​Assist, която от май 2022 г. стана задължителна за всички модели, сертифицирани в Европейския съюз. От 6 юли обаче регулаторните изисквания се разширяват и системата става задължителна за всички нови автомобили, продадени от тази дата. Това означава, че ограничителите на скоростта няма да се монтират само на новите модели, но и на всички продадени автомобили.

Intelligent Speed ​​​​Assist (ISA) е система, която анализира максимално разрешената скорост на всеки пътен участък и, ако е необходимо, автоматично ограничава скоростта на автомобила без намеса на водача.

За това се използват няколко компонента. От една страна, системата събира данни чрез GPS и ги сравнява с информация, получена от камера за разпознаване на пътни знаци, разположена на предното стъкло до вътрешното огледало. Всичко това се предава на контролния блок и ако автомобилът превиши допустимата скорост на този участък от пътя и водачът не намали скоростта, системата може да реагира по следния начин:

- Звуково предупреждение.

- Предупреждение за вибрация.

- Тактилна обратна връзка чрез педала на газта.

- Активиране на функцията за контрол на скоростта.

Първите две опции не изискват директна намеса и са предупреждения - звуково или под формата на вибрация, ако водачът не реагира. Тези предупреждения трябва да са кратки, за да се избегне неудобството на водача.

Третият тип обратна връзка се основава на съпротивлението на педала на газта - той леко ще избута крака на водача назад, за да го предупреди и да му помогне да намали скоростта. Шофьорът може да пренебрегне това предупреждение и да деактивира системата, като натисне по-силно педала на газта.

Дори ако е активиран автоматичен контрол на скоростта, при който скоростта на автомобила ще намалява плавно без човешка намеса, водачът може постепенно да деактивира системата, като натиска по-силно педала за газ.

Системата ISA никога не задейства спирачките, тъй като това може да причини инциденти, ако други превозни средства са близо отзад. Намаляването на скоростта без пряка намеса на водача обаче може да създаде опасни ситуации, например при изпреварване по второстепенен път, пише automedia.bg

За да се избегне това, системата ISA може да бъде изключена от водача чрез силно натискане на педала на газта или чрез изключване с помощта на специален бутон, след като колата е била запалена. Въпреки това, подобно на други устройства като системата Start & Stop, ISA се активира отново, когато двигателят се изключи.

Горещи

Коментирай