Електромобилите отиват в историята, ето кой ги замества

https://auto.blitz.bg/novini/elektromobilite-otivat-v-istoriyata-eto-koi-gi-zamestva Auto.blitz.bg
Електромобилите отиват в историята, ето кой ги замества

В разгара на кризата с горивата тази седмица се провежда автомобилното изложение в Париж, където са представени някои от автомобилите на утрешния ден. На салона във френската столица участват основно френските марки и няколко китайски, пише Факти бг.

От конвенционалните автомобили нямаме някаква сензационна премиера, но това, което прави впечатление е наблягането на концепции, работещи на водород.

Между недостига на бензин и експлозията на цените на електроенергията, решението на бъдещето може да се намери във водорода

Или поне така смятат изрожителите на тазгодишния Mondial de l'auto. В това виждане обаче има и плюсове, и минуси, защото, както е известно, нито едно решение не е перфектно или магическо. Сигурното е, че има много иновации в тази област, някои от които са представени на това изложение.

И по-специално френски иновации, представени с няколко модела. Автомобилът на бъдещето е концепция на митичния Alpine, преразгледан с водородно гориво, който се нарича Alpenglow (блясък от Алпите). Този автомобил изглежда като излязъл от видео игра или филм от научната фантастика (нещо средно между K2000 и Batmobile).

Колата е с изцяло футуристични линии и работи с водород. Двигателят отделя само малко водни пари. От представянето става ясно, че франсетата се виждат, като Tesla на водородния автомобил.

Неговият създател Оливие Ломбард е бивш победител в 24-те часа на Льо Ман. Ултра луксозен, ултра елегантен автомобил, но без врати. Отваря се автоматично, когато се приближите, вътре има огромен сгъваем екран като табло. И работи с горивна клетка.

В Париж се набива на очи и водородно SUV от френска марка, наречена NamX

То е проектирано от Pininfarina, със система от подвижни водородни капсули, които могат да се сменят много лесно в станция - нещо, като голяма капсула Nespresso, която осигурява автономен пробег от 800 км.

Това е едно от предимствата на водорода на хартия: решаването на два от големите проблеми на конвенционалното електричество, този на автономността и този на презареждането.

Четири минути за презареждане! Няма нужда да включвате колата в електрическата мрежа, просто пълните резервоара за водород, подобно на зареждането с газ, и това действие не отнема повече време.

Само дето тук говорим за супер скъпи и луксозни коли. Преди обикновените хора да имат достъп до този вид технология, ще минат години... Но наред с това, производителите работят и върху модели, които са по-малко секси, но по-практични и близки до нашия живот, по-специално ванове и лекотоварни автомобили, които също са представени на изложението. Но и таксита, автобуси и дори... велосипеди, работещи на водород!

Последните са алтернатива на електрическите велосипеди, които работят много по-дълго и се зареждат за по-малко от минута. Добре, че още не са ни показали водородни самолети, защото и там водородът ще има потенциална революция, която да замени керосина.

Но към момента гледаме само "захаросани" ламарини, а за масово производство все още нищо не се говори. С други думи - ако въобще се случи, то няма да е скоро.

Някои изследователи също работят върху нови видове двигатели

Те имат да цел да превключат бензинова кола на водород, което би ускорило евентуалният преход. Другият важен въпрос е: колко ще струва зареждането? Ако вземем за пример Toyota Mirai, която вече се продава, като серийна, зареждането и струва около 50 евро за цели 650 км, което към днешна дата е доста по-евтино от пълен резервоар с гориво.

Но все още има много технологични предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Първо, твърди се, че това е чиста енергия, но всъщност положението е малко по-различно... Този водород трябва да бъде произведен.

Може да е най-разпространеният елемент във Вселената (92% от атомите във Вселената са водородни), но на Земята има много малко от него естествено присъстващ, така че трябва да се произвежда. Днес 95% от водорода се произвежда с помощта на изкопаеми горива, генерирайки много CO2...

Оттук и важността на добиването на водород без въглерод („зелен водород“), чрез електролиза на вода, използване на възобновяеми енергии като ядрена, вятърна, водноелектрическа...

След това са необходими специални станции за зареждане с горивото, които са по-сложни и скъпи за инсталиране от обикновените електрически станции за зареждане. Все непреодолими неща, но това са технологични предизвикателства, които ще трябва да посрещнeмпрез следващите години.

Горещи

Коментирай
8 Коментара
Камено,е
преди 2 години

Не спират да ни пръскат ,как няма да умираме !

Откажи
КАРЧО
преди 2 години

В България освен МИЗЕРИЯ ДРУГО НЕ СЕ ПРОИЗВЕЖДА .И ПРИЧИНАТА Е В СЕЛЯНДУРСКАТА БАНДИТСКА УРРАВЛЕНСКА ВЛАСТ .ТЕ СИ КАРАТ ПО ТЕХНИЯ ПРОСТАШКИ ПРИНЦИП [РИБА СЕ ЛОВИ В МЪТНА ВОДА] ФАКТИТЕ СА НА ЛИЦЕ.КРАДАТ ЛЪЖАТ И МАНИПУЛИРАТ .НОО НА ТОКЪВ НАРОД ТАКИВА БОКЛУЦИ.

Откажи
Валентин
преди 2 години

Това е бъдещето.

Откажи
Мъск
преди 2 години

Вервате ли на глупните си?

Откажи
Стефан
преди 2 години

На водород имаше по едно време Бмв но се отказаха заради истерията по електричките най-вероятно

Откажи
Колчо
преди 2 години

Въглищен прах,бензин,дизел,водород,електрика,и пак отначало,докога?Направо на уран!

Откажи
Кордит 9 ММ.
преди 2 години

Не то хубаво бе,екологично.Звучи примамливо от ауспуха да излизат само водни пари.НОО проблемът е,че добивът на водород е много скъп.А иначе запасите са неизчерпаеми- водата.Засега това са мечти в стил " Жюл Верн".Дори.

Откажи
Димитър
преди 2 години

Глупости на търкалета, 800 км пробег?!!! Водородът е газ и може само да се сгъсти в бутилка. В бутилката за метан има 2 пъти повече водород отколкото ако я напълниш само с водород, защото в молекулата метан има 4 атома водород, докато във водородната има само два атома!!!

Откажи