Когато през пролетта от Mercedes-Benz обявиха пълния си отказ от механичната скоростна кутия от 2023 година, един лагер на шофьори изпита облекчение, а друг - започна да тъгува.
Това бе така, защото едни смятат работата със скоростната кутия за сложно, или поне, неудобно, а други пък си мислят, че механиката е въплъщение на спортния стил на шофиране.
Но колкото и да е гръмка дискусията межди привържениците на автоматика и любителите на ръчката, от момента на появата на кутията с двоен съединител и нейното триумфално разпространяване в компактните автомобили механиката вече е безнадеждно остаряла.
Скоростната кутия с двоен съединител е автоматизирана механична скоростна кутия, която може много бързо да превключи скоростите или сама, или чрез натискането на някакво копче или ръчка.
Понеже на тази скоростна кутия не ѝ трябва педал за съединителя, мнозина възприемат робота като автомат, без да вникват в детайлите.
Грешно твърдение
И до момента се смята, че механичната скоростна кутия е не само по-спортна, но и по-икономична и позволява да се намали разхода на гориво.
"Това твърдение вече не е валидно, автоматичните скоростни кутии са догонили механиката по ефективност", казва Питер Керйат от експертната организация KÜS.
Особено кутиите с двоен съединител - те превключват по-бързо, отколкото го прави всеки един състезател.
Освен това, времената, когато разликата в горивото между ръчните скорости и автомата възлизаше на един или два литра, вече отдавна са в миналото.
Затова, освен маркетинговото обещание за предполагаемо спортно шофиране, единствен реален аргумент остава цената, казва Керкат. Това е свързано с това, че механиката е по-елементарна за производство и, съответно, по-евтина. Затова и колите с механика, като цяло, са малко по-евтини.
Но при масово производство и това предимство вече е в миналото. Освен това, на производителите се налага да подлагат на изпитания и хомологация всеки един отделен вариант на модела на колата, а това са гигантски разходи, затова те се опитват да намалят разнообразието в моделната гама, отбелязва Брита Сигерс, ръководител на отдела за продажби на Mercedes-Benz.
Не само пари, но и място
Благодарение на пълния отказ от механичната скоростна кутия производителят пести не само пари, но и пространство в салона, а това, на свой ред, носи полза на клиентите. В основатана централната конзола, където по-рано се налагаше да се разполагат големи ръчки, сега най-често се монтира само компактно лостче или врътка, а до него се слага още едно място за чаша, безжично зарядно за смартфон или жабка.
Всъщност, Мерцедес не е единствената компания, която заяви, че се отказва от механиката. Според информация на в. Automobilwoche, VW също възнамерява да сложи край на механичната скоростна кутия през 2024 година.