За 2024 г. в света са продадени малко над 88 млн. автомобила. Китай има най-голям дял - над 31 млн. Китайците са следвани от САЩ с приблизително 16 млн. В ЕС са малко над 10,5 млн. България е с малко под 50 хил. закупени коли.
Това стана ясно от думите на автомобилния експерт Калоян Желев. За миналата година световните автомобилни продажби регистрират ръст от 1,5%.
"Електромобилите у нас са предпочитани в много малка степен. Търсенето в страната бе наситено и ръстовете ще стават все по-малки. Нямаме законодателство, което да насърчава търсенето да избира електромобилите. Макроикономическата ни картина и законовата регламентация на този бизнес не се е променила", каза още Желев за Bulgaria ON AIR.
Експертът подчерта, че българите продължаваме да избираме употребяваните автомобили.
"Стареенето на автомобилния ни парк продължава. Много малка част могат да си позволят нови автомобили. София води с много над всички останали български региони", посочи Желев.
Разходите стават чувствително перо и субсидиите за електромобилите са немалка част от тях, обърна внимание събеседникът.
"Очевидно Доналд Тръмп обича да управлява с укази. Очертават се мита срещу всичко, което не се произвежда в САЩ. Проблем имат автомобилните производители, които нямат местно производство", смята Калоян Желев.
Според него САЩ не могат да се опълчат на Китай, който държи близо 1/3 от световните автомобилни пазари: "Не виждам инструментариум, с който това би могло да стане".
"От 2020 до 2024 г. има държави в Западна Европа, в които повишението на цените на автомобилите е между 30 и 45%. Тази тенденция ще продължава", прогнозира автомобилният експерт.