Der Goldene Geier 2020 ( Златен лешояд 2020) е своеобразна награда, която се връчва на най-вредния автомобил от немските еколози. Тази година съюзът на немските еколози иска да връчи тази награда на най-вредния всъдеход и ще настоява производството на този автомобил да бъде прекратено.
Всеки може да участва в гласуването, регистрирайки се на сайта duh.de/goldenergeier.
За претенденти за автомобилната "малина" са избрани пет от най-често критикуваните от еколозите всъдеходи: хибридът Audi Q7, BMW X7, Range Rover Sport, VW Amarok и Mercedes GLS.
"Моделите, предлагани от производителите, стават с всяка година все по-тежки, по-дълги и високи, а на нас са ни необходими леки и ефективни транспортни средства. Заради модата производителите продължават да произвеждат безсмислени бронирани чудовища, защото те се продават по-скъпо, но в крайна сметка за това плаща киматът и ние, хората", отбелязва екоактивистът Барбара Мец.
Измерванията на отработените газове и разхода на гориво на достигналите до финалната петица всъдеходи са направени от съюза на немските еколози по тяхна собствена методика.
BMW X7 M50i дължина 5,15 м и широчина 2,22 м - не се вписва в стандартното място за паркиране. Маса - 2,6 тона, мощност на двигателя — 530 конски сили.
Това е един от най-лошите автомобили що се отнася въздействието върху климата: той, средно, изразходва 15 литра бензин на 100 километра, а емисиите на CO2 са 357 г на км.
Range Rover Sport SVR: дължина - 4,88 метра, широчина - над 2,22 метра, маса — 2,6 тона, мощност — 575 конски сили, разход на гориво - 16,4 литра на 100 км, емисии CO2 — 390 г/км.
Плъг-ин хибридът Audi Q7 55 TFSI e-quattro: дължина - над 5,06 м, широчина - 2,21 м, тегло - 2,53 т, мощност на двигателя - 340 конски сили, разход на гориво - 12,7 л на 100 км и емисии - 302 г CO2 на км. Хибридът Audi Q7 е пример за мошеничество от страна на автомобилните производители, отбелязват еколозите: снабдявайки го с допълнителен електродвигател, компанията е полуила държавно финансиране за производството на по-екологични хибриди.
В същото време, когато другите страни от ЕС директно не подкрепят плъг-ин хибридите сред всъдеходите, правителството на Германия подкрепя такава покупка, субсидията на автомобил възлиза на 3750 евро.
Междувременно, реалните замервания показват, че емисиите на CO2 възлизат на 302 г на км и превишават с повече от три пъти целевите норми за CO2 в ЕС за тези тежки автомобили.
VW Amarok Aventura: дължина - 5,25 метра, широчина - над 2,24 метра, маса - 2,3 тона, мощност - 258 л.с., разход на дизелово гориво - 10,4 литра на 100 км и емисии - 276 г CO2 на км.
Дизеловият му двигател замърсява градския въздух особенно силно с големите си емисии на NOx (оксиди на азота), защото той съответства само на стария стандарт за емисиие за търговски автомобили Euro 6b.
Габаритите му не отговарят на стандартното място за паркиране, той е по-дълъг и широк, отколкото вски друг всъдеход.
Mercedes GLS 63 AMG: 5,21 метра дълъг , 2,16 метра широк, маса - 2,6 тона, мощност - 634 конски сили, разходът на гориво е 19,3 литра на 100 км и отделя 459,3 г CO2 на км. Този всъдеход се отличава с най-голямата жажда за гориво и високо ниво на вредните емисии.
Автомобилът, събрал най-голямо количество гласове, ще бъде обявен през август и ще получи "Златен лешояд 2020". Това означава, че еколозите ще настояват моделът да бъде спрян от производство.
По този начин те възнамеряват да се противопоставят на модата на кросоувърите и всъдеходите, а междувременно тенденцията е такава, че само VW планира да увеличи моделната си гама от тези автомобили с до 50% до 2025 година.