В световната автомобилна индустрия няма консенсус по този въпрос. Факт е обаче, че и двете устройства постоянно се подобряват. Увеличава се и надеждността на материалите. Следователно и двата вида са оцелели и до днес.
А самите инженери продължават понякога да използват ремък при някои двигатели и верига при други. Това предполага, че няма принципна разлика във вида на задвижването, но има нюанси, които могат да бъдат решаващи при избора на синхронизация между разпределителния и коляновия вал.
Например има много разлики в дизайна на ангренажната верига и ремъчното задвижване. Ремъкът е разположен извън двигателя, а веригата е разположена вътре в двигателя. Това означава, че състоянието на ремъка може да се следи визуално.
Достатъчно е да свалите защитния пластмасов капак. Ако забележите пукнатини или силно износване на ремъка, консумативът бързо трябва да се смени, като по този начин се спестяват главоболията от скъпи ремонти.
Това е особено важно, когато колата се експлоатира в града. Всъщност в задръстванията двигателят постоянно работи на празен ход. Следователно препоръчаният от производителя интервал за смяна на ремък или верига е неточен.
И тук отново на преден план излиза визуалният контрол. Ремък, който се е износил преждевременно, може да бъде заменен навреме, което не може да се каже за устройствата с верига.
Трябва да се има предвид и факта, че животът на ремъка не зависи от качеството на маслото, излято в двигателя, но при веригата, която работи в маслена баня това е точно обратното. Тя е много чувствителна към доброто смазване.
Има и още един нюанс. Във верижно задвижван двигател възникват сложни вибрации, които са причинени от неравномерната работа на веригата. За да намалят тези вибрации, инженерите инсталират така наречените "успокоители", които приличат на пластмасови плочи. Освен това те действат и като обтегачи.
По време на работа обаче тези пластмасови плочи се износват и веригата се разтяга. Разбира се, не се разтяга самият метал. Удължаването може да възникне и поради увеличаване на пролуките в свръзките, които са повече от сто.
Можете да забележите износването, като разглобите мотора, което е трудоемък и скъп процес. Понякога за тази операция дори е необходимо да извадите двигателя от колата. На някои автомобили състоянието на веригата се вижда през капачката за маслото, но за смяната ѝ отново се налага по-сериозно разглобяване.
Така че от гледна точка на ремонтопригодност, моторите с ангренажен ремък са за предпочитане. Те са и по-безшумни, но пък ангренажната верига от друга страна е по-надеждна и дълговечна.