Дали приложението Co Charger е ключа към зареждането на електромобилите?

  • 11.06.2021 10:36 /
  • 658 /
  • 1
Дали приложението Co Charger е ключа към зареждането на електромобилите?

Електрическите автомобили са тотален хит в момента, компанията Тесла бие рекорд след рекорд и навсякъде виждате туитове от Илън Мъск. Всеки експерт спокойно залага на разрастване на пазара поне до 2030 г., а кой би си помислил за електрически автомобили преди 20 години?

От тогава насам обаче настъпиха големи промени, като една от тях е начина, по който захранваме автомобилите си. Електрическите автомобили са едно от средствата в борбата срещу климатичните промени, а това, че те не се захранват от изкопаеми горива им помогна да се издигнат в очите на хората. В момента в Европа има множество станции за зареждане, но достъпа до тях си остава проблем. Тези, които живеят далеч от такива зарядни станции трябва сами да си поставят такава, но цената им е замайваща - $1,500-$2000 (2407 -3209 лв.).

Компания от Обединеното Кралство обаче смята, че е открила решението. Посредством приложението Co Charger собствениците на електрически станции за зареждане да ги споделят със своите съседи, като зареждащия се ще плати малка "такса" за зареждането. Основното му предимство е, че не се налага да пътувате надалеч само за да се заредите. Дали това може да е отговора?

По-удобно

Благодарение на пандемията от COVID, ние вече обичаме да правим нещата близо до дома. Със сигурност колкото по-близо ходим, толкова по-добре се чувстваме, независимо дали говорим за отскачане до пазара, няколко залога в онлайн казино вместо ходенето до наземно казино, резервирането на полет в сайт за сравняване на цените, вместо в офиса на туроператор. Същото може да се каже и за презареждането на електрическия автомобил.

Приложението за съвместно зареждане ни посочва къде най-близо до нас има станция. То е безплатно за изтегляне и работи посредством GPS, свързвайки търсещ с предлагащ. Ако се доверим на прогнозите на експертите, през следващите години тези станции само ще увеличават броя си.

Въпреки че по време на написването на статията, приложението разполага с 800 потребителя, предлагащи зареждане, очакванията са за бърз растеж на потребителите. В момента се водят преговори за разширяване на дейността извън пределите на Обединеното Кралство.

Възможност за печелене на пари

Ползите са двустранни - едната страна получава лесно зареждане, а другата - заплащане. Всеки сам определя собствената си такса, като се използва почасово отчитане, а таксите обикновено са между 2 и 4 лева. Самото запазване на час и ред става в приложението, като там се посочва и колко трябва да платите и можете да пратите директно на домакина. Приложението автоматично изчислява времето за зареждане в зависимост от снимка на заряда на колата.

Ако обаче използвате приложението редовно, то таксата от 12% може да ви се стори висока, особено когато я сметнете с натрупване. Въпреки това, сигурността при плащане, както и положените усилия за свързване на двете страни, вероятно оправдават тази сума. Единственото, което се изисква от домакина е да осигури станция, която да е свободна за резервиране, както и подходящо място за паркиране на автомобил. След това спокойно можете да си възстановите разходите за покупка на станцията.

Искате ли изненада - ако даден клиент не се появи, домакина все още може да го таксува, а приложението се грижи за уреждането на всякакви спорове. Ако оставим на страни въпросните 12%, то приложението предлага много ползи.

Затруднено използване в отдалечени области

Самото приложение Co Charger до голяма степен разчита на достъпността. Като цяло в градовете се очаква да има много хора и много станции за зареждане, което пък ги прави много подходящи за подобни приложения. Според проучване на OECD едва 3% от територията на ЕС е застроена - какво ще правим с останалата?

Едва ли за нея може да бъде достъпно едно такова приложение. Вече се досещате - ако нямате съседи, то няма да имате и клиенти в такова приложение. Друг проблем се явява и покритието на 4G мрежата, което е минимално в по-отдалечените от големите градове зони.

Очевидно обаче, ако някой в ЕС реши да си закупи електрически автомобил и се сблъска челно с проблема със станциите за зареждане, то най-логично би било сам да си закупи такава станция. Вероятно една от бъдещите стъпки в развитието на приложението би била да се фокусира върху покритието на отдалечени потребители, но за сега това е далечна цел.

Електрическо бъдеще

А как се вписва в света на електромобилите приложение като Co-Charging? Част от държавите като Обединеното Кралство забраняват колите, задвижвани с изкопаеми горива до 2030-40 година, което означава, че се очаква сериозно увеличение на търсенето на електрически автомобили.

За съжаление големият страх е, че националните инфраструктури няма да могат да се справят с такъв скок в търсенето. До голяма степен празнината може да бъде покрита от приложения като Co-Charging, но надеждите са, че в даден момент ще бъде открита нова и модерна технология за споделено зареждане.

Усилията са насочени към това във всеки паркинг да бъде вградена безжична станция за зареждане, а още по-смелите мечти - в пътната инфраструктура да бъдат вградени технологии, които да позволяват зареждането по време на движение. Дори в момента в Тел Авив се движи експериментален електрически автобус по 600 метрово електрифицирано трасе, като това е пилотна разработка на израелската компания ElectReon.

Слънчевата енергия е друга алтернатива. Задвижваният от 5 м2 соларни панели прототип Lightyear One, представляващ хетчбек, може да бъде зареждан по същия начин като електрически автомобил. Най-вероятно той ще се появи на пазара през 2022 г.

При появяването на такива технологии на пазара се очаква търсенето на възможности за споделено зареждане да падне. Въпреки това може дълги години да не станем свидетели на това, а самата нисша да продължи да трупа само позитиви. При всички случаи, пълненето на резервоара никога вече няма да бъде същото.

 

 

 

КОМЕНТИРАЙ

Коментари

  • FireBG
    14.06.2021 14:29
    пожарни касети http://www.firebg.org/bg/products/64/65/