Стикер с чип на предното стъкло на автомобила, показващ степента, по която той замърсява околната среда, ще бъде лепен от април догодина.
Той ще замести сегашната лепенка за годишен технически преглед (ГТП) и ще се слага в пунктовете след преминаване на колата на различни тестове.
Отнася се само до леките и коли и микробусите с 8 места до 3,5 тона, пише Труд бг.
Скалата за еконормата е от 1 до 5, без това да отговаря напълно на стандарта Евро – от 0 до 6, по който е произведена колата. Той ще е само един от компонентите.
Другите два са годината на производство на автомобила и стойностите от замерванията от изгорели газове в пункта за ГТП. Колите с газови уредби ще получават по-висока екокатегория, точно по третия критерий, а тези, чийто катализатори са махнати или неизправни – най-ниска.
Например – кола с Евро 4 с газова уредба ще може да получи най-високата екокатегория 5, която се дава и на хибридите и електромобилите.
Обратно – дори да има Евро 5 или 6, ако автомобилът е с повреда и отделя повече вредни газове, той може да получи ниска категория – 2 или 3.
Категоризацията за момента няма никакво отношение към определянето на местните данъци на автомобилите от общините. Нейното важно значение обаче е да ограничава движението на автомобили от по-ниски категория в дните с мръсен въздух.
Стикерът ще има антена, излъчваща сигнал, който ще се улавя от рамките на АПИ за тол такси по входовете на големите градове, както и от камери на общините.
До края на тази седмица наредбата за новия начин за провеждане на ГТП ще бъде публикувана за обществено обсъждане.
Очаква се тя да влезе в сила от първите месеци на 2020 г. Засега не се предвижда всички коли едновременно да минат на преглед по новите правила, а това да стане постепенно в рамките на малко повече от една година при редовно минаване на ГТП.
Подготвя се и промяна в Закона за движение по пътищата, която да урежда глоба за шофьор на кола с ниска еконорма, който не спазва общинската забрана.