В Европа и САЩ две трети от хората се притесняват от проблемите с екологията и от това, какъв въглероден отпечатък оставят техните автомобили. Затова не е учудващо, че там постоянно се провеждат изследвания как автомобилите влияят на околната среда. И често резултатите от тях се оказват доста неочаквани.
Например, оказва се, че антикризисните Лади, които имат опростено оборудване, нанасят много по-малко вреди на околната среда, отколкото колите с най-съвременните двигатели и електромобилите. Това става ясно от проучване, проведено от британската застрахователна компания Footman James.
Много, в крайна сметка, зависи от средния годишен пробег, но доста по-голямо влияние има самото производство на автомобила.
Според резултатите на изследването, при производството на средностатистически лек автомобил, като VW Golf, в атмосферата се изхвърлят 6.8 тона CO2, а при производството на електромобилл, като Polestar 2, — 26 тона.
И никаква последваща компенсация вече не може да компенсира това замърсяване, подчертават изследователите. За производството на такова количество СО2 на "антисанкционната" Лада Гранта ще са ѝ необходими 10–15 години.
"Може да се предположи, че някои автомобили нанасят повече вреда заради по-неефективните си двигатели, но данните в отчета опровергават тази теория. Новите съвременни, включително и електрическите, автомобили може да изглеждат по-благоприятни за планетата, но проблемът се свежда до това, какво влияние оказва на екологията тяхното производство", казва изпълнителният директор на британската застрахователна компания Дейвид Бонд.