Тревожни данни за автопарка в страната. Повече от 70% от колите у нас са над 15-годишни, а тези под 5 години са едва 4-6 на сто. Това показва статистиката на Асоциацията на производителите на автомобили.
От бранша предлагат въвеждането на субсидии при покупка на електрически автомобил и данъчни облекчения при новите коли, предава NOVA.
От месец насам Антон Асенов търси да си купи кола втора ръка, но не намирал такава, която да си заслужава парите.
„Гледаме според джоба, ама не стигат. Като си представиш, че за кола над 20 години ти искат по 5-6 хиляди лева - трудна работа”, признава той. Казва, че новите коли изобщо не ги гледа.
От Асоциацията на производителите на автомобили настояват държавата да изработи стратегия за обновяване на автомобилния парк у нас.
„За голямо мое съжаление мога да потвърдя, че България е автоморгата на Европа, тъй като колкото по-стар е един автомобил, толкова по-малко данъци се плащат за него.
Това съответно мотивира до голяма степен хората да търсят такива употребявани автомобили”, коментира Вихрен Горанчев, член на УС на Асоциация на производителите на автомобили.
За повече безопасност на пътя и по-малко замърсяване на въздуха производителите на автомобили настояват държавата да започне да субсидира закупуването на нови електрически автомобили.
За това водят и разговори с партиите в парламента и дават за пример съседна Румъния, където субсидията за покупка на нов електрически автомобил е около 10 000 евро.
Дали и у нас ще има такава помощ - зависи от политическата воля.
България се нуждае от разработването на стратегия, която да доведе до обновяване на автомобилния парк и облекчения за навлизане на електрическите и електрифицираните коли. Това заявиха още от Асоциацията на автомобилните производители, предава БНР,
От всички автомобили по пътищата над 70% са над 15–годишни. Автомобилите под 5 години са 4.6% от общия парк. В сдружението членуват 39 компании, представляващи най-големите производители на автомобили, автобуси, камиони и мотоциклети.
През миналата година в България са продадени около 34 хиляди нови автомобили, като продажбите все още не са достигнали нивата от предкризисната 2008-ма година, когато продадените нови автомобили са били близо 56 хиляди.
"Към края на 2022 година автомобилният парк в България наброява 3 881 594 броя превозни средства в движение. Възрастта на тези автомобили е близо 20 години. Повече от 77% от нашия автопарк е на възраст над 15 години. Разполагаме с най-стария такъв в ЕС. Това е причина за безпокойство“, казва Горанчев.
12 хиляди души годишно у нас умират от болести, свързани със замърсяването на въздуха. 40 % от причинителите на замърсяването на въздуха са старите автомобили, като България е в челото на тази статистика в Европа, каза още той и допълва:
"Страната ни има традиционно присъствие и в челото на класацията за ПТП, свързани със смъртни случаи. Пострадалите през 2022 г. са с 10% повече от 2021 г.“
Има много въпросителни, свързани с техническата изправност и покриване на екологичните стандарти, каза Вихрен Горанчев.
"По пътищата на страната се движат автомобили с премахнати катализатори, с видоизменени двигатели и внесени от други континенти, които не отговарят на европейските стандарти.
Сякаш държавата съзнателно стимулира вноса на силно амортизирани автомобили-чрез данъчната политика и като не осъществява ефективен контрол върху техническото състояние и поддръжката на автомобилния парк“
Асоциацията на автомобилните производители се фокусира върху създаването на ясна стратегия от държавата, която да цели промяна на мобилността в България. Посоката е в повишаване дела на модерните електрически и електрифицирани автомобили:
„Те са снабдени с последно поколение системи за безопасност. Това трябва да се стимулира чрез простичкия механизъм „Замърсителят плаща“.