Тази година известното автомобилно шоу Automobile Barcelona отбеляза своята стогодишнина. Емблематичното шоу датира още от 1919 г. и се провежда веднъж на всеки две години. Автомобилният салон посрещна юбилея си през месец май, а организаторите бяха подготвили впечатляваща програма под надслов "пътуване във времето", която да проследи миналото, настоящето и бъдещето на автомобилите.
Каталунската столица Барселона e ежегоден домакин на много местни, а и международни събития със световен отзвук и мащаби, и в различни сфери на бизнеса, забавленията и изкуството. Сред тях са Expo Sports за лидерите в спортната индустрия, мобилното изложение Mobile World Congress, международният покер турнир EPT, иновационният фестивал за предприемачи и стартъпи BIZBARCELONA и много други. Автомобилното изложение Automobile обаче е несъмнен лидер по посещаемост и първото подобно в Испания, което чества цял един век от основаването си.
Президентът на шоуто Енрике Лакайе сподели относно годишнината и своите възгледи за бъдещето на каталунската столица: „Барселона ще стане световната столица на автомобилната индустрия, мястото, където тази индустрия ще покаже своята сила и където марките ще могат да представят най-новите си технологии, където посетителите могат да направят обиколка през историята“.
Така наречените бижута на изложението са 26 модела на едни от най-емблематичните автомобили в историята, сред които Elizalde T48 (1918), Rolls Royce Silver Ghost (1923), Hispano Suiza H6B Binder (1924), Cadillac El Dorado Convertible (1955), Aston Martin DB5 (1964), популярен от филмите за Джеймс Бонд, Porsche 911 Carrera cabrio (1986), Bentley Continental GT (2003) и много други.
Photo by DeFacto, CC BY-SA 4.0
Събитието действително е значимо за автомобилната индустрия в страната като цяло, която е особено активна още в годините на създаването му. Първоначално изложението представя главно местни марки, сред които Hispano-Suiza, Elizalde и Nacional Sitjes, а едва години по-късно включва чуждестранни брандове в програмата си. Именно поради важността на шоуто за автомобилната индустрия в Испания, както и заради ролята му на платформа за иновации в световен план, Конгресът наскоро обяви шоуто като събитие от изключителен обществен интерес.
Според статистиките от последните години, Automobile оказва голямо влияние на посетителите си от потребителска гледна точка. Данните сочат, че 64% ще наемат или ще си купят автомобил през следващите 12 месеца, 40% ще обмислят възможността да си закупят нова кола след изложението, а над 50% ще споделят и обсъдят видяното с близки и приятели.
Въпреки че юбилейното издание е ретроспективно, то е фокусирано изцяло на новите технологии и иновациите. Капсулата на времето, както я наричат от Automobile, е създадена чрез аудиовизуална инсталация от уникални 3D прожекции и холограми, разположена на площ от над 1500 кв.м. Тя представя на посетителите визията за бъдещето, водено от технологиите, които постепенно променят функционирането на обществото като цяло.
Пътят на развитието на автомобилите води до последните иновации в областта, които са електрически и природосъобразни. Организаторите на събитието споделят, че това трябва да бъде приоритетът на съвремието. Електрическите и хибридните превозни средства са следствие на години проучвания и развитие, и са все по-разпространени като отговор на климатичните промени и кризата с горивата. Салонът показва последните иновации в областта, свързани с развитието на изкуствения интелект в автомобилизма и управлението на автономни автомобили, ограничаването на употребата на твърди горива и различните стратегии и техники за бърз технологичен напредък. Над 55% от посетителите, които са искали да си купят автомобил на изложението, са се интересували именно от електрически или хибридни коли.
Сред основните съвети, отправени към индустрията, са избягване на замърсяващите ресурси и технологии, търсенето на нови решения без страх от провал, прозрачност в споделянето на данни и проучвания в областта на иновационните открития, с цел по-висока информираност на общността и улесняване на възприемането на тези иновации.
Automobile Barcelona е единственото шоу в Испания с международно признание на OICA (френската Международна организация на автомобилните производители). Изложението се организира и с подкрепата на основните асоциации в сектора като ANFAC (испанската Асоциация на производителите на автомобили и камиони) и ANIACAM (Националната асоциация за внос на автомобил, камиони, автобуси и мотоциклети).
Тазгодишното издание събра над 800 хиляди посетители и по думите на президента на Automobile бе историческо и рекордно по брой гости, продажби и марки.