Защо е важно да правим диагностика на ходовата част

  • 30.03.2021 8:38 /
  • 466 /
  • 0
Защо е важно да правим диагностика на ходовата част

Ходовата част на всяко МПС включва елементите: рама, окачване, амортисьори, пружини, напречни и надлъжни щанги, мостове, водещи и спомагателни възли, колела, гуми и други.

Всички тези компоненти “работят” заедно, за да регулират силите, които въздействат на автомобила по време на движение, осигурявайки комфорта на пътниците в превозното средство, предава bTV.

Сигурни сме, че като шофьори знаете всичко това и се питате защо ви го казваме и ние. Истината е, че го правим, защото една доста голяма част шофьорите неглижират поддръжката на ходовата част и ѝ обръщат внимание, когато вече е късно.

Започват да се притесняват и да търсят спешно сервиз, едва когато започнат да чуват почукване по окачването, трудности при управлението или увеличена вибрация в купето. А всички тези проблеми могат да бъдат спестени, ако на ходовата част регулярно бъде извършвана диагностика.

Защо диагностиката на ходовата част е толкова важна?

Шофирането по разбити пътища и неравни настилки, карането при зимни условия и още куп други фактори оказват влияние върху ефективната работа на компонентите на ходовата част.

Казано иначе, натоварването, на което са подложени компонентите на тази автомобилна част е много жестоко и единственият начин да сте сигурни, че всичко е наред е като потърсите сервиз, в който да извършат диагностика на ходовата част.

По време на прегледа, сервизните механици могат да засекат всеки един проблем и ако открият елемент, който е износен или не работи както трябва да бъде сменен своевременно.

На колко време се прави диагностика?

На този въпрос най-вероятно ще чуете различни отговори. Ако трябва да сме напълно откровени, тогава ще кажем, че честотата, при която е добре да бъде извършван диагностичен преглед на ходовата част зависи както от спецификациите на производителя на автомобила, така и от начина ви на шофиране.

Ако шофирате предимно в градска среда и сте внимателни шофьори, спокойно можете да извършвате диагностика един или два пъти годишно. Ако обаче карате по-често по неравни настилки, тогава е добре да посещавате сервиза малко по-често.

Какво включва диагностиката на ходовата част?

В момента, в който се обърнете към сервиз и поискате проверка на състоянието на ходовата част, специалистите ще започнат с визуална проверка на всеки неин отделен елемент.

След общата визуална проверка започва същинския преглед, който включва: 

  • Тест и проверка на окачването
  • Проверка на ефективност на амортисьорите за течове и износване
  • Проверка за възможни луфтове на носачи, щанги и други
  • Проверка на състоянието на тампоните на заден и преден мост
  • Проверка на гумите
  • Проверка на лагерите на колелата
  • Проверка на състоянието на хидравличната и спирачната системи
  • Проверка и определяне състоянието на кормилните уплътнения
  • Проверка за възможни шумове на скоростната кутия, на лагерите на главините, проверка състоянието на диференциала и т. н.

Как се извършва диагностичният преглед?

Проверката на състоянието на ходовата част може да бъде извършена изцяло автоматизирано или с участието на механиците. При първия вариант специални машини от най-ново поколение тестват и проверяват всеки елемент от ходовата част. При втория вариант, освен машините в проверката се включват и квалифицирани механици .

Ако се питате кой от двата варианта е по-добър, то ние няма как да ви дадем категоричен отговор, тъй като и автоматизираният, и механичният преглед си имат своите предимства и минуси.

Кога се налага диагностиката да бъде извършена по-рано от предвиденото?

  • Ако докато шофирате чувате почукване, което идва от окачването.
  • Ако превозното средство се тресе силно, когато стартирате или спирате.
  • Ако имате усещането, че все по-трудно се справяте с управлението.
  • Ако комфортът в купето е намалял и усещате вибрациите по-силно от преди.
  • Ако гумите се износват по-бързо и губят баланса си.
  • Ако чувате виене на лагери или спирачките ви не работят ефективно.
  • Ако колата е започнала да вози по-твърдо от преди.
  • Ако забелязвате петна от теч под колата.
  • Ако изпитвате притеснения от различни шумове, които от време на време чувате под колата.
  • Ако ви предстои дълъг път и искате да сте сигурни, че ходовата част е в безупречно състояние.

КОМЕНТИРАЙ