Задават се нови промени, които ще засегнат стотици хиляди шофьори

  • 16.04.2019 8:00 /
  • 11628 /
  • 0
Задават се нови промени, които ще засегнат стотици хиляди шофьори

Монтирана работеща газова уредба на пропан или метан ще дава по-висока екооценка на автомобилите. Същевременно стана известно, че от Столична община искат „цапащите“ коли да бъдат ограничавани в центъра и мярката да бъде въведена колкото се може по-бързо.

С нови правила и по-старите, но щадящи природата коли, ще може да влизат в центъра на големите градове при високо замърсяване на въздуха.

По-екологичните МПС-та ще бъдат отличавани от вредните за околната среда със стикер за преминат технически преглед и вграден чип за екологичната група, гласят промени на транспортното министерство в наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.

Нова наредба за шофьорите! Слагат чип на колите, които...

Новата разпоредба ще въведе пет екологични групи във връзка с ограничаването на трафика в градовете при пикови стойности на фини прахови частици. Определянето на групата ще зависи от еврокатегорията или датата на първата регистрация на колата и от техническото измерване на отделяните замърсители. Предвижда се автомобилите, които са само с електродвигатели, както и тези с водородна горивна клетка, да се категоризират в пета екологична група.

Идеята на столичните общинари е в центъра при замърсен въздух да се допускат автомобили само с най-високите екологични показатели на двигателя - Евро 5 и 6, а тези с Евро 2 и 3 да се глобяват, ако преминават през централната част на града. Но транспортното министерство въвежда нови екокатегории, които ще се определят с измервания на двигателя, докато работи на бензин, и другото алтернативно гориво. „Така въпреки по-ниския си стандарт за изгорели газове, автомобилите с алтернативни горива ще получават по-високи екокатегории“, обясни Дамян Войновски от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Практиката показва, че измерените газове на автомобили с пропан-бутан са с до 15 до 20 на сто по-ниски вредни емисии, отколкото на бензин. При метана този процент е между 20 и 27 на сто в полза на природния газ. Така че със сигурност един автомобил, който има изправна газова система, ще даде по-добри резултати, отколкото на бензин на двигателя - Евро 5 и 6, а тези с Евро 2 и 3 да се глобяват, ако преминават през централната част на града. Но транспортното министерство въвежда нови екокатегории, които ще се определят с измервания на двигателя, докато работи на бензин, и другото алтернативно гориво. „Така въпреки по-ниския си стандарт за изгорели газове, автомобилите с алтернативни горива ще получават по-високи екокатегории“, обясни  Дамян Войновски от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Категорията ще се определя при периодичния преглед на автомобилите. Промените в наредбата предвиждат още създаване на онлайн система за регистрация на данните от газоанализаторите, димомерите и стенда за проверка на спирачките, получени при годишния технически преглед. Това най-рано може да се случи от началото на другата година, въпреки желанието на столичните общинари да стане възможно най-скоро. Необходимо е технологично време да се произведат новите екостикери, а и няма как собствениците на автомобили да бъдат задължени да минат два пъти на един и същ преглед за една година.

Вижте какви са солените глоби за шофьорите по пътищата на Европа

Новите изменения ще доведат и до изменения в Закона за движения по пътищата, защото използването на стикерите, както и забраните за влизане в градовете и глобите при неспазването на ограниченията, трябва да са в закона. Разпоредбата ще важи първоначално само за леките автомобили. Но от бившата ДАИ са готови при желание на общините промените да важат и за товарните.

Най-скъпите АГУ-та достигат до 5 бона

Автомобилните газови уредби са най-разпространени у нас. Цените на АГУ-тата зависят от типа двигател. Карбураторните и моноинжекционни мотори могат да се оборудват с най-евтините газови уредби - около 800 лева. За автомобилите с многоточкови инжекционни системи на двигателите е необходима по-сложна и респективно по-скъпа газова уредба. При тези АГУ-та има електронен блок за управление, газови инжектори и газов изпарител. Тяхната цена надхвърля 1000 лева, като в зависимост от марката може да достигне и 1500 лева. Най-скъпи са системите, които вкарват газта в двигателя в течно състояние. Те достигат до 5000 лева.

Вкарват километражите в регистър

При годишните технически прегледи в талона на всеки автомобил ще се отразяват данните за навъртените километри. Техническото лице ще прави снимка на показанията на километража и ще проверява информацията за показанията му от предходните периодични прегледи. С промените изпреварваме и намеренията на Европейския съюз за единна платформа, в която всички пунктове за годишни технически прегледи да подават информация за реалния километраж на всяка кола, която мине през тях. Въпреки че в Германия това действие е криминализирано и се наказва строго от закона, автоджамбазите продължават да "превъртат" километражите. У нас явлението е още по-разпространено, тъй като не е наказуемо. Едно изследване на руски експерти, касаещо автомобили "втора ръка" от Европа, показва, че всяка втора кола на възраст над 15 г. е с върнат километраж.

По предложение на България, Полша и Словакия  ЕК обмисля износ само след подобряващ ремонт

Стари коли да бъдат изнасяни в държавите-членки на ЕС, само след като се преминали „ретрофитване“ - т.е. подобряващ ремонт, който ги привежда към стандартите. Въвеждането на тази забрана обмисля Европейската комисия по искане на България и още две държави – Полша и Словакия. Инициативата дойде от нас, а другите две страни са съвносители на точката.

Важно за шофьорите: Готвят се промени заради мръсния въздух

Подкрепа за нея са изявили също Унгария, Румъния, Литва, Латвия, Кипър и Люксембург. Информационната нота е била представена от екоминистъра Нено Димов и внесена заедно с поляците и словаците. Тя е била обсъдена на заседание на Съвета по околна среда на ЕС, проведено на 9 октомври 2018 г. и с нея се иска да бъдат приети общи мерки на равнище с ЕС за борба със замърсяването на въздуха. В нотата се изтъква, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии.

В резултат, от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски. Именно затова вносителите настояваме да бъде въведена мярката за забрана на износ, ако няма т.нар. „ретрофитване“.

Кога ще изчезнат старите коли в България?

На мартенския съвет по околна среда пък Димов е настоял да бъде създаден нов Фонд на европейско ниво за чиста мобилност. В него могат да се акумулират средства от бюджета на ЕС, държавите членки, съседни на ЕС държави, водещи производители на автомобили, енергийни компании и др. при запазване на конкурентноспособността. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането й с страните от Вишеградската четворка и Румъния.

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

КОМЕНТИРАЙ