Когато през пролетта от Mercedes-Benz обявиха пълния си отказ от механичната скоростна кутия от 2023 година, един лагер на шофьори изпита облекчение, а друг - започна да тъгува.
Това бе така, защото едни смятат работата със скоростната кутия за сложно, или поне, неудобно, а други пък си мислят, че механиката е въплъщение на спортния стил на шофиране.
Но колкото и да е гръмка дискусията межди привържениците на автоматика и любителите на ръчката, от момента на появата на кутията с двоен съединител и нейното триумфално разпространяване в компактните автомобили механиката вече е безнадеждно остаряла.
Скоростната кутия с двоен съединител е автоматизирана механична скоростна кутия, която може много бързо да превключи скоростите или сама, или чрез натискането на някакво копче или ръчка.
Понеже на тази скоростна кутия не ѝ трябва педал за съединителя, мнозина възприемат робота като автомат, без да вникват в детайлите.
Грешно твърдение
И до момента се смята, че механичната скоростна кутия е не само по-спортна, но и по-икономична и позволява да се намали разхода на гориво.
"Това твърдение вече не е валидно, автоматичните скоростни кутии са догонили механиката по ефективност", казва Питер Керйат от експертната организация KÜS.
Особено кутиите с двоен съединител - те превключват по-бързо, отколкото го прави всеки един състезател.
Освен това, времената, когато разликата в горивото между ръчните скорости и автомата възлизаше на един или два литра, вече отдавна са в миналото.
Затова, освен маркетинговото обещание за предполагаемо спортно шофиране, единствен реален аргумент остава цената, казва Керкат. Това е свързано с това, че механиката е по-елементарна за производство и, съответно, по-евтина. Затова и колите с механика, като цяло, са малко по-евтини.
Но при масово производство и това предимство вече е в миналото. Освен това, на производителите се налага да подлагат на изпитания и хомологация всеки един отделен вариант на модела на колата, а това са гигантски разходи, затова те се опитват да намалят разнообразието в моделната гама, отбелязва Брита Сигерс, ръководител на отдела за продажби на Mercedes-Benz.
Не само пари, но и място
Благодарение на пълния отказ от механичната скоростна кутия производителят пести не само пари, но и пространство в салона, а това, на свой ред, носи полза на клиентите. В основатана централната конзола, където по-рано се налагаше да се разполагат големи ръчки, сега най-често се монтира само компактно лостче или врътка, а до него се слага още едно място за чаша, безжично зарядно за смартфон или жабка.
Всъщност, Мерцедес не е единствената компания, която заяви, че се отказва от механиката. Според информация на в. Automobilwoche, VW също възнамерява да сложи край на механичната скоростна кутия през 2024 година.
Коментари
Дани Апостолова
16.08.2022 16:04